طراحی سالن کنفرانس , اصول، چالشها و راهکارها
سالن کنفرانس به عنوان مکانی حیاتی در برگزاری رویدادها و جلسات حضوری در حوزههای مختلف، نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. طراحی صحیح یک سالن کنفرانس میتواند تأثیر بسزایی در تجربه شرکتکنندگان و همچنین موفقیت رویداد داشته باشد. در اینجا اشارهای کوچک به اصول طراحی سالن کنفرانس , چالشهای موجود و راهکارهای موثر برای بهبود طراحی این فضاها میپردازیم. همچنین در مقاله تجهیز سالن کنفرانس در رابطه با تجهیز سالن کنفرانس پس از پروسه طراحی سالن کنفرانس پرداخته شده است.
اصول طراحی سالن کنفرانس
- استفاده از فناوری:
– اجزای مختلف فناوری مانند صفحهنمایشهای بزرگ، صداگذاریهای پیشرفته و اتصال به اینترنت با سرعت بالا برای ارتباط بهتر با حضار به کار گرفته شوند.
- راحتی و سهولت در دسترسی:
– فضاهای وسیع برای گردآوری شرکتکنندگان و راهروهای وسیع برای حرکت آزاد و دسترسی به سرعت به اتاقها و امکانات مختلف.
- نورپردازی مناسب:
– استفاده از نور ملایم و مناسب که از خستگی چشمی جلوگیری کند از موارد مهم و تاثیرگذار بر زیبایی فضای سالن کنفرانس است.
- محیط صوتی بهینه:
– استفاده از سیستمهای صداگذاری مناسب و کنترل صدا به منظور جلوگیری از نویز و افزایش وضوح ارتباط در جلسات کنفرانس.
چالشهای طراحی سالن کنفرانس
- مدیریت فضا:
– ایجاد فضاهای مناسب برای جلسات کوچک و بزرگ به طور همزمان با توجه به نیازهای مختلف شرکتکنندگان. - پایداری فناوری:
– حفظ پایداری فناوری و امکان ارتقاء سیستمهای تجهیزات فناوری بر اساس نیازهای رویدادها. - مدیریت ارتباطات:
– ایجاد امکانات ارتباطی مؤثر برای افراد حاضر در جلسات و همچنین ایجاد امکانات ارتباط مجازی برای شرکتکنندگان دورهمی.
راهکارها برای بهبود طراحی سالن کنفرانس
- استفاده از مدلهای مهندسی معکوس:
– برای بهبود ساختار و طراحی سالنهای کنفرانس قدیمی از مدلهای مهندسی معکوس و تحلیل نقاط ضعف استفاده شود.
- آزمایشهای تجربی:
– اجرای آزمایشهای تجربی با شرکتکنندگان به منظور ارزیابی نقاط قوت و ضعف فضا و اعمال بهبودهای لازم.
- تعامل با متخصصان تجارب کاربری (UX):
– همکاری با متخصصان تجارب کاربری به منظور بهبود تجربه شرکتکنندگان در سالن.
مشاوره طراحی سالن کنفرانس
طراحی سالن کنفرانس نیازمند توجه به اصول فنی، ارتباطات موثر، و تجربه کاربری است. با پیگیری اصول طراحی، مدیریت چالشها و اعمال راهکارهای مناسب، میتوان بهبود و بهینهسازی این فضاها را برای رویدادهای آینده فراهم نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله طراحی سالن کنفرانس یا برای آشنایی تجهیزات سالن کنفرانس به مقاله تجهیز سالن کنفرانس مراجعه کنید.
در ادامه به توضیح طراحی سالن همایش میپردازیم.
طراحی سالن همایش
طراحی ساخت و تجهیز سالن همایش از دیدگاه مدیران مجموعه و بهرهبرداران آتی با توجه به طی زمان طولانی از برنامه ریزی تا تکمیل پروژه و هزینه انجام شده نسبتاً زیاد، در تصمیم سازیهای سازمانی از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است. اهمیت این بخش در این است که ما با در نظر گرفتن نیازهای آتی و توان امروزی طرحی داشته باشیم که در توسعه های آینده ما را به یک مجموعه کامل و درخور راهنما باشد.
بهره بردار، مشاور یا تصمیم گیرنده سازمانی در ابتدا می بایست با مشورت ذینفعان دیگر پروژه فهرست نیازهای سازمان و مجموعه خود را تهیه نموده و به مشاوری حرفهای و متخصص اعلام نماید. مشاور و طراح سالن همایش نیز با بررسی نظرات و درخواست بهرهبردار براساس کاربری های مورد نیاز اقدام به تهیه برنامه فیزیکی و پلان جانمایی پیشنهادی کرده و طی جلساتی با کارفرما و تبادل نظر بر اساس بودجه و امکانات موجود به طرح و خواست نهایی می رسد. این طرح می تواند در یک فاز یا چند فاز اجرا شود.
مراحل طراحی ساخت و تجهیز سالن های همایش
طراحی ساخت و تجهیزات سالنهای همایش به پنج دستهبندی مختلف تقسیم می شود که به تفکیک در ادامه توضیح خواهیم داد :
- فاز صفر (مقدماتی)
- برداشت وضعیت موجود سازه، معماری و تاسیسات اجرا شده و پیاده سازی آن به همراه مستندسازی
- آماده سازی و انجام مطالعات مربوط به شناسایی و بررسی براساس اهداف تعیین شده پروژه مطابق با ضوابط و استانداردهای مورد عمل
- شرح فضاهای مورد نیاز و بررسی وضعیت تک تک انها براساس آمار جمعیت استفاده کننده ( برنامه فیزیکی) و تهیه گزارش کامل توجیهی و تهیه فاز صفر نقشه ها با رعایت نوع کاربری ها بصورت لکه گذاری (زون بندی)
- بررسی نوع سیستم های تاسیساتی و روش های اجرای بهینه، بررسی نوع مصالح مصرفی و نحوه تامین آنها
- تهیه طرح توجیهی فنی، مالی و زمانی و مستندات لازم و شرکت در جلسات
- فاز یک طراحی معماری ، معماری داخلی و تاسیسات
- طراحی معماری و تهیه نقشه های فاز یک شامل : پلان، مقاطع طولی، عرضی و نماها، چیدمان و …
- طراحی معماری داخلی، دکوراسیون و نورپردازی، مدلسازی و تهیه تصاویر سه بعدی اولیه
- بازبینی ، طراحی مجدد، تهیه تصاویر سه بعدی نهایی و تهی و ارائه آلبوم طرح حها و نقشه های فاز یک معماری، مععماری داخلی، دکوراسیون، نورپردازی، چیدمان و المان های دکوراتیو (آبنما ، هنرهای تجسمی و … )
- تهیه آلبوم و کلیپ پرزانته و معرفی کار و شرکت در جلسات ارائه و دفاع طرح
- طراحی فاز یک تاسیسات شامل : سیستم سرمایش و گرمایش، هواساز، سیستم آبرسانی سرد و گرم، اطفاء حریق، فاضلاب و …
- طراحی فاز یک تاسیسات الکتریکی شامل : روشنایی عمومی، پریزهای برق، تلفن ، شبکه، سیستم صوت عمومی (پیجینگ)، اعلام حریق، تابلوهای برق، دوربین های مداربسته، سیستم هوشمند و BMS و …
- شرکت در جلسات توجیهی و بررسی امکان اجرای طرح های پیشنهادی – انجام محاسبات لازم، تهیه نقشه ها و آلبوم تاسیسات مکانیکی، تاسیسات الکتریکی و تجهیزات الکتریکال ( نور ، صوت ، ضبظ و پخش تصویر ) به همراه دفترچه محاسبات
- فاز دو طراحی سالن همایش
طراحی و تهیه نقشه های فاز ۲ ، شاپ و جزئیات اجرایی با بزرگنمایی های لازم در شاخه های معماری، معماری داخلی ، دکوراسیون، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و سازه به همراه جداول متریال مصرفی و تیپ بندی کف، دیوار و سقف، محاسبات تخصصی نور عمومی، نور تخصصی، صوت و آکوستیک و ارائه آلبوم نقشه ها و محاسبات
- فاز سه (نظارت و اجرا)
- مشاوره و انتخاب پیمانکاران ذیصلاح
- تهیه برنامه زمانبندی زمانی و ریالی پروژه و کنترل پروژه
- تهیه جزئیات اجرایی معماری، معماری داخلی، دکوراسیون و تاسیسات در حین اجرا و بروزرسانی نقشه ها در صورت نیاز
- نظارت (مقیم و عالیه) در شاخه معماری، معماری داخلی، دکوراسیون، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی و تجهیزات الکتریکال
- تحویل
- فاز چهار (راه اندازی و بهره برداری)
- تهیه آلبوم نقشه های چون ساخت (AS BUILT) معماری، معماری داخلی و تاسیسات
- ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی در زمان شروع بهره برداری
۱. مشاور و ناظر یا مدیر طرح و ساخت + پیمانکار
انتخاب پیمانکار مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که انجام یک پروژه در زمان محدود، با کیفیت خوب، ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی واقعی تجهیزات و تعامل مناسب با کارفرما جز با انتخاب یک پیمانکار قوی و با تجربه امکان پذیر نیست.
نقش مشاور با توجه به داشتن تجربه حرفه ای و تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و تجهیز سالن همایش در این مرحله و کمک به کارفرما بسیار مهم می باشد.
یک پیمانکار جهت احداث یک سالن همایش می بایست امکانات و تواناییهای زیر را دارا بوده و تیم کارفرما و مشاور این موارد را بررسی و امتیاز دهی نمایند:
- تیم طراحی قوی
- تیم اجرایی پروژه کارآزموده
- کارگاه مجهز
- رتبه بندی و تاییدیه های فنی
- امکان بازدید از پروژه های در حال اجرا
- تقدیرنامهها و تشویق نامهها از کارفرمایان قبلی
- ترازنامه های مالی ۳ سال گذشته
2. EPC (پیمانکار)
راهکار پیشنهادی استفاده از مشاور باتجربه و کارآزموده جهت طراحی سالن همایش و نظارت یا انتخاب مدیر طرح و ساخت سالن همایش جهت انتخاب و مدیریت طراح و پیمانکار و انجام کامل کار می باشد. مرحله بعد انتخاب پیمانکار اصلح، از میان شرکت های با پشتوانه مالی و فنی قوی می باشد.
هزینه طراحی سالن همایش
از خدمات بسیار مهم گروه توسعه مهندسی نیکان که هلدینگ گروه فرلی دیزاین است میتوان به خدمات طراحی سالن همایش اشاره کرد. برای جلوگیری از هدر رفتن بودجه خود، انتخاب قدمهای مناسب روبه جلو و همچنین محاسبه هزینه طراحی سالن همایش سازمان خود، با مشاوران شرکت توسعه مهندسی نیکان در تماس باشید.
1. کفسازی و گرادیان بندی سالن بصورت پلکانی و سن طبق نقشه فنی و ترازبندی سالن
- در صورتیکه سالن در سطح زمین بوده یا محاسبات وزن کافی روی کف جاری باشد با نظر مهندس محاسب می توان از مصالح بنایی یعنی آجر به عنوان قالب ، پرکننده ( شن ، پوکه ، فوم بتن و …) و رویه بتن با عیار ۳۵۰ و ضخامت حداقل ۸ سانتی متر استفاده نمود. بهتر است جهت کنترل ترک در سطح بتن یک شبکه آرماتور اجرا گردد.
- در صورتیکه سالن در طبقات بالا بوده یا در خصوص بار، محاسبات خاصی انجام نگرفته باشد می بایست با هماهنگی مهندس محاسب از کف کاذب متشکل از پروفیل ۴۰*۴۰ ، ۴۰*۶۰ و ۴۰*۸۰ میلیمتر جهت شاسی کشی و ارتفاع سازی ، قالب ( رابیتس ، ورق متال دک و …) و بتن پر کننده در فواصل پروفیل ها به عنوان کف استفاده نمود. در این حالت نصب پروفیل ها می بایست دقیقا مطابق با مکان نصب پایه صندلی ها باشد.
- اما در صورت استفاده از شبکه میلگرد و بتن با عیار ۳۵۰ با ضخامت بیش از ۸ سانتی متر نیازی به پروفیل زیر پایه صندلی نمی باشد. (البته در این حالت شبکه میلگردها در هنگام نصب پیچ های صندلی ممکن است مشکلاتی ایجاد نمایند)
- در صورتیکه بار مرده ایجاد شده برای سازه سنگین بوده یا بعلت مشکلات اجرایی عملیات بنایی غیر ممکن یا سخت باشد ، می توان از پوشش MDF خام ۱۶ میلیمتر دوبل با تمهیدات اجرایی لازم (لاستیک ارتعاش گیر و …)بهره گرفت. این روش علاوه بر اینکه در هنگام تردد صدا ایجاد می کند از نظر حریق نیز آسیب پذیر می باشد.
- جهت دسترسی و تردد راحت تر پیشنهاد می شود فاصله سکوها و گرادیان ها کمتر از ۱۰۰ سانتیمتر انتخاب نگردند. اندازه ایده آل ۱۲۰ سانتیمتر می باشد. ارتفاع سکو ها از هم برای دید حداقلی ۶.۵ سانتیمتر بوده که عدد بهینه برای سالن های چند منظوره ۱۰ سانتیمتر و برای سینما ها بیشتر می باشد.
- قبل از پوشش کامل کف زیر ساخت تاسیساتی که در کف مدفون خواهند شد مخصوصا چراغ های لب پله ، می بایست محاسبه شوند.
2. اجرای زیرساخت تاسیسات مکانیکی
بر اساس طرح معماری داخلی می بایست اجرای زیرساخت تاسیسات مکانیکی قبل شروع مراحل دیگر براساس نشریه ۱۲۸ برنامه و بودجه و مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان صورت پذیرد. در محاسبات تاسیسات و انتخاب سیستم گرمایش و سرمایش می بایست به میزان تولید صدای مزاحم سیستم توجه لازم را معطوف نمود. همچنین محل دریچه های مکش و دهش ، جعبه های آتش نشانی و کپسول های خاموش کننده و اسپرینکلر ها باید براساس طرح، انتخاب و همزمان با تکمیل دکور نصب شوند. توصیه می شود از سیستم هواساز با تجهیزات مولد انرژی بیرون از سالن استفاده شود.
۳. اجرای زیر ساخت تاسیسات الکتریکی
زیر ساخت شامل لوله گذاری و کابل کشی های نور عمومی ، صوت ، ضبط و پخش تصویر و نور تخصصی بوده که می بایست در این مرحله بر اساس طرح و محاسبات انجام شده با بهترین متریال و با استفاده از سینی کشی، ریل گذاری یا دیگر روشهای مندرج در نشریه ۱۱۰ برنامه بودجه و مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان انجام پذیرد.
جهت نورپردازی سالن همایش از چراغ های L.E.D ,S.M.D و C.O.B با جانمایی متناسب با طرح معماری داخلی و با قابلیت کنترل یا دیمر نور از ۵۰ تا ۵۰۰ لوکس استفاده گردد.
در دیوارهای سالن پریزهایی جهت استفاده تصویر برداری ، نور پردازی و صدا برداری پورتابل و استفاده وسایل نظافت سالن در نظر گرفته شود. در اتاق فرمان ، رو و لبه سن پریز برق ، شبکه ، تلفن داخلی و … به تعداد مورد نیاز بهره بردار اجرا شود. کف خواب در محلهای مخصوص مانند جایگاه سخنرانی و میز هیات رئیسه و ردیف های صندلی شاخص مخصوصاً ردیف VIP مجهز به پریز برق و شبکه و پورت صوت در نظر گرفته شود.
4. زیرساخت دکوراسیون (زیرسازی)
روش و نحوه زیرسازی دیوار و سقف بر اساس طرح و استفاده از نوع متریال ممکن است تغییر نماید. بعنوان مثال در صورت اجرای دیوار با سیستم DRYWALL (کناف) ، نیازی به اجرای مرحله شاسی کشی با پروفیل نبوده و جهت زیرسازی از ریل ، یراق آلات و سازه گالوانیزه با مقاطع C_L_U استفاده می گردد.
- شاسی کشی دیوار و سقف جهت ساپورت گیری ، زیرسازی و ساخت کلاف های مورد نیاز درب ها ، بازشوها و دریچه های تاسیساتی با استفاده از پروفیل قوطی ۲۰*۳۰ ، ۳۰*۳۰ ، ۴۰*۴۰ و ۴۰*۸۰ میلیمتر براساس طرح دکور و ارتفاع و سطح بارگیر به همراه اجرای ضد زنگ کامل (پس از اتمام جوش ها نیز رنگ آمیزی شوند) اجرا می شود. شاسی کشی برای دیوارهای با بیش از ۳ متر ارتفاع یا جاهایی که سفت کاری تحمل نصب چوب زیرسازی با پیچ را نداشته باشد (مانند سفال توخالی یا بلوک های لیکا) ، توصیه می گردد.
- در صورت استفاده از چوب و MDF به عنوان متریال نهایی ، نصب چوب زیرسازی نراد روسی با حداقل مقطع ۲۰*۵۰ میلیمتر راست تار با درجه رطوبت ۸ تا ۱۲ درصد همراه با ریسمان کشی و شاقول بندی جهت تسطیح افقی و عمودی دیوار انجام می شود. خشک نمودن چوب باعث جلوگیری از بروز معایبی چون خمش ، کمانی شدن ، پیچش و ترک خوردگی و در نهایت باعث جلوگیری از دفرمه شدن پانل نما خواهد شد.
- در صورت عدم استفاده از شاسی کشی فلزی می بایست نصب چوب بصورت دوبل و مشبک انجام پذیرد.
۵. آکوستیک
مبحث محاسبات صوت و آکوستیک در تجهیز سالن همایش از مسائل بنیادی بوده که پرداختن جامع به آن در این مقاله نمی گنجد. اما بطور عمومی این مرحله به جهت جذب اصوات مزاحم و جلوگیری از خروج صدا از سالن و ورود صدای مزاحم به داخل سالن با استفاده از عایق های صوتی که نوع و مشخصات آنها با استفاده از مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان و محاسبات بدست آمده ، اجرا می گردد. از نظر اصول آکوستیکی و بطورکلی میزان زمان واکنش برای سالن بین ۰.۷ تا ۱.۲ مبنای کار طراحی آکوستیکی سالن در فاز یک قرار می گیرد. بطور معمول استفاده از عایق پشم سنگ ضخامت ۱ اینچ با دانسیته ۵۰ مناسب است. جهت جلوگیری از آسیب دیدگی ، ریزش و پخش ذرات پشم سنگ و به خصوص پشم شیشه در محیط از پارچه محافظ زیرکار (اسپان باند) با خصوصیت نم گریزی استفاده می شود.
۶. اجرای دکور یا پوشش نهایی
نماکاری دیوار و سقف سالن همایش بر اساس طرح معماری داخلی و دکوراسیون با مصالح گوناگونی از قبیل موارد زیر امکان پذیر می باشد:
به جهت ملاحظات آکوستیک و جلوگیری از انتشار نور مزاحم بهتر است پنجره ها و بازشوهای اضافه سالن در صورت وجود مسدود شوند. همچنین به جهت جلوگیری از بازتاب نور از اجرای سطوح براق خودداری شود. در کلیه طرح ها می بایست تمامی درزها و محل های اتصال با زهوار ، قرنیز و پروفیل مناسب تکمیل گردد. در انتها کار لکه گیری و نظافت انجام شود.
6.1) چوب طبیعی (ترمو وود ، فینگر جوینت و … ) ، MDF خام با روکش چوب طبیعی و رنگ پلی استر یا پولیشی ، MDF روکش ملامینه
استفاده از متریال چوب علاوه بر زیبایی موجب عملکرد مناسب در برابر صوت به شرح زیر می شود:
الف) چوب طبیعی باعث تقویت صوت می شود و خاصیت طنین یا رزونانس را سبب می شود. لذا میتوان از آن در ساخت رزوناتورها (تشدیدگر) استفاده کرد.
ب) قادر است صوت را جذب کرده و بعنوان عایق صوتی عمل کند. لذا در ساخت تخته های جاذب صوت از چوب و مشتقات آن استفاده میگردد.امواج صوتی که به چوب برخورد می نماید مقداری از آن منعکس میشود. چوب ماسیو فقط بخش کوچکی از انرژی صوتی را جذب میکند(سه تا پنج درصد) و با متخلل کردن و منفذدار کردن آن میتوان خاصیت جذب صوت را ، حتی به نود درصد نیز رساند.
سرعت انتشار صوت در بعضی از چوبها بر حسب متر بر ثانیه به شرح ذیل است: نراد = ۵۲۰۰ گردو = ۴۴۰۰ ون = ۴۰۰۰ راش = ۳۴۰۰
استفاده از این متریال به جهت نرمی و شکل پذیری مناسب بسیار ساده بوده و طرح های CNC و شیار زده شده تزئینی و آکوستیکی به سادگی صورت می پذیرد. مسئله اصلی این متریال اشتعال پذیری آن بوده که با استفاده از رنگ های مخصوص یا متریال جدیدتر مرتفع می گردد.
نماکاری با پانل های MDF روکش ملامینه با ضخامت ۱۶ میلیمتر مطابق طرح که تمامی لبه های آشکار با نوار PVC 2 میلیمتر توسط ماشین لبه چسبانی شده است ، انجام می پذیرد. جهت اتصال پانل ها به یکدیگر از قلیف ۳ میلیمتر می توان استفاده نمود. بهتر است در محل درزهای اجرایی شیار اجرا شود.
از پانلهای چوبی در ساخت دیفیوزها ، رزوناتورها و رفلکتورها نیز استفاده می شود.
6.2) صفحات گچی
نماکاری با صفحات گچی ترجیحا ضد حریق کناف به ضخامت ۱۲.۵ میلیمتر همراه با اجرای کرنربید، درزبندی با نوار و بتونه کاری و رنگ آمیزی با رنگ های دکوراتیو انجام می شود. همچنین می توان از پانلهای جدیدتر کناف مانند آکواپانل استفاده نمود.
6.3) دیوارپوش های آکوستیکی ویژه
- پانلهای چوبی شیاردار و پانج شده و خواص آکوستیکی آنها
برای بهبود خاصیت آکوستیکی پانل های چوبی آنها را بصورت شیاردار و سوراخدار و یا بصورت ترکیبی می سازند ، این پانلها ممکن است در سقف یا دیوار بکار روند. عملکرد آکوستیکی این پانل ها به ۸% NRC نیز می رسد که البته در فرکانسهای پایین از این مقدار کمتر می باشد. در این پانل ها از روکش های چوبی مختلف، رنگها و پرداخت های مختلف می توان استفاده نمود.
- پانلهای آکوستیک از ترکیب پشم سنگ و پارچه جهت جذب صوت (مانند wool panel)
- پانلهای پانچ شده از طرح رفلکتور
در این طرح عمق سوراخ تا پشت پانل امتداد پیدا نکرده و در پشت پانل سوراخی مشاهده نمی شود. این نوع پانلهاخاصیت جذب صوت پائینی دارند. این پانلها را براحتی میتوان بر روی چوبهای زیر سازی یا پروفیل پیچ کرد. در بعضی از این پانلها ی چوبی شیارهایی در امتداد طول پانل ایجاد می شود.
جذب کننده های پانلی بیشتر در فرکانسهای کم تا متوسط موثر هستند. افزایش دانسیته سطحی پانل یا عمق فضای پشت آن باعث فرکانس رزونانسی آن می شود و جذب انرژی صوتی این نوع جذب کننده ها در بالای فرکانس رزونانس به شدت کاهش می یابد ، چنانچه یک ماده جاذب صوت – مانند پشم شیشه در فضای پشت پانل قرار گیرد مقدار جذب صوت این پانلها در دامنه فرکانس مورد نظر افزایش می یابد. این جذب کننده ها در فرکانس پائین ضریب جذب صوت بالائی دارند ، علاوه بر جذب بسیار خوب صوت پانلهای چوبی در فرکانسهای کم ، در فرکانسهای بالاتر منعکس کننده است.
7) کفپوش
بهترین کفپوش برای سالن همایش به جهت آکوستیکی و عملکردی، موکت با مشخصات فنی ویژه اماکن پر تردد (ترافیکی)، کندسوز یا نسوز و آنتی استاتیک می باشد. حتماً پس از اجرای کفپوش می بایست در لبه پله ها مخصوصا در راهروها از نبشی لب پله ترجیحاً چراغدار یا شبرنگی استفاده گردد.
به صلاحدید کارفرما می توان از کفپوشهای PVC ، پوششهای اپوکسی و پارکت استفاده نمود. اما این موارد به علت هایی نظیر تولید صدا هنگام تردد و جذب صدای کمتر به سختی توصیه می گردند.
8) درب های نیمه آکوستیک
تعداد دربهای سالن باید براساس ابعاد و ظرفیت سالن در نظر گرفته شده تا در مواقع اضطراری مشکلی برای حضار و خروج بوجود نیاید. دربهای دولنگه بهتر بوده و می بایست به بیرون باز شوند.
استفاده از دربهای نیمه آکوستیک برای سالن همایش و اتاق فرمان معمول بوده که بهتر است جنس درب ها تمام چوب با ضخامت حداقل ۵ سانتیمتر با لمسه کوبی پارچه و چرم بر روی پشم سنگ یا فوم باشد.
استفاده از درب تمام آکوستیک در استودیوها و مراکز با حساسیت بالاتر توصیه می شود.
۹) صندلی سالن همایش
صندلی مخصوص سالن همایش می بایست دارای مشخصات فنی ذیل باشند : مکانیزم کف تاشو فنری با اتصال به پایه توسط سیستم متحرک فنر پیچشی و جک تاخیرانداز ،کلاف کفی از جنس ورق آهن خمکاری شده به ضخامت حداقل ۱۵ میلیمتر ، رنگ آمیزی قطعات از نوع پودری الکترواستاتیک و فوم سرد حالتدار کف و پشت با پارچه کندسوز.
پشتی و کفی صندلی ها می تواند از مواد ABS یا چوبی باشد. استفاده از چوب به دلیل خاصیت آکوستیکی و زیبایی بهتر است. اما ABS مقاوم تر و دارای عمر بیشتری می باشد.
بر اساس کاربری سالن می توان از صندلی های دسته تحریردار یا دسته های دارای جای نوشیدنی (سینمایی) و … استفاده نمود.
در چیدمان صندلیها میبایست فاصله ردیف آنها از هم ، زاویه دید چشم و گردش سر رعایت گردد. بهتر است ردیف صندلی ها از هم حداقل ۱۰۰ سانتی متر فاصله داشته باشند. فاصله اولین ردیف به سن از ۳ متر کمتر نباشد (حتما زاویه دید می بایست کنترل شود).
در صورت نیاز در ردیف اول جهت میهمانان ویژه از صندلی VIP استفاده گردد. بهتر است این ردیف بطور کامل در عرض سالن بوده و راهرویی در وسط جهت دسترسی نداشته باشد تا از تردد غیر ضروری جلوگیری شود.
در تجهیز سالن همایش می توان از صندلی های پایه ثابت، صندلی چرخ دار و صندلی نیم گردان استفاده نمود. جهت حضار یا همراهان می توان صندلی های پایه ثابت یا همایش با کفی تاشو بکار برد.
10) سن
ابعاد سن، براساس کاربری سالن با دسترسی مستقیم به اتاق های گریم و آماده سازی ، VIP در نظر گرفته می شود.
11) پرده بالارو یا بغل رو سن
معمولا این پرده از پارچه مخمل یا شانل دورو بوده که به صورت موتورایز و با ریموت بی سیم کنترل می شود. استفاده پرده در افتتاحیه و اختتامیه مراسم بیشتر می باشد.
۱۲) میز هیأت رئیسه، تریبون و میز اتاق فرمان با صندلی مناسب
براساس استانداردهای مبلمان اداری با پیش بینی محل تجهیزات و متناسب با طرح دکور ساخته می شوند. استفاده از لوگو بهره بردار در نمای میز و تریبون مرسوم است.
در تجهیز سالن همایش نیز می بایست میزهایی تک، دو و سه نفره متناسب با وضعیت سالن بکار برد. شکل چیدمان براساس طرح سالن، نوع و تعداد چیدمان انتخاب می گردد.
10) اتاق فرمان
بهترین موقعیت اتاق فرمان روبروی سن و در ارتفاع می باشد تا اپراتور بتواند دید مناسبی بر همه سالن و سن داشته باشد. بهتر است پنجره اتاق فرمان (ویزور) در صورتیکه از این فضا بعنوان استودیو ضبط استفاده نمی گردد، بازشو باشد.
برای سالن های متوسط و بزرگ محل استقرار حداقل دو نفر در اتاق فرمان در نظر گرفته می شود. در صورت وجود سیستم ترجمه همزمان در سالن، برای هر مترجم علاوه بر فضای کافی مستقل میز جداگانه نیز در نظر گرفته میشود.
میکسرها و کنترلرهای صوت ، ضبط و پخش تصویر ، نور عمومی و تخصصی و تابلو فرمان در اتاق فرمان جانمایی می شوند. در میز فرمان می بایست محل نصب این تجهیزات با دسترسی آسان تعبیه گردد. جانمایی مانیتورها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
با توجه به حجم کابل های ورودی به اتاق بهتر است کف و سقف کاذب و با دسترسی آسان باشد.
1. تجهیزات سیستم پخش تصویر
این سیستم تشکیل شده از تجهیزات نمایش دهنده شامل ویدئو پروژکتور و پرده نمایش یا مانیتور می باشد. بدین صورت که دیوایس بوسیله کابل های HDMI،VGA وRG59 به ویدئو پرژکتور متصل شده و تصویر دریافتی را بر روی پرده نمایش می دهد.
در تجهیز سالن همایش و به جهت سهولت در استفاده از تجهیزات، یک سری باکس هایی که شامل پریز برق ، فیشVGA یا HDMI ، فیش صوتی و فیش شبکه بوده بر روی میز تعبیه شده که ورودی مورد نظر از طریق این باکس ها به ویدئو پرژکتور متصل می گردد.
2. تجهیزات سیستم ضبط تصویر
جهت ضبط تصاویر افراد در سالن از دوربین های تصویر برداری استفاده می شود که در رکوردر ضبط می گردد. همچنین جهت استفاده از دوربین های بیشتر در سیستم از دستگاه کنترلر استفاده می شود.
3. تجهیزات سیستم صوت
از عوامل مهم و تأثیر گذار در طراحی سالن همایش و تجهیز سالن همایش، سیستم صوتی سالن می باشد. این سیستم براساس کاربری سالن و نوع بهرهبرداری طراحی و انتخاب میگردد.
4. تجهیزات سیستم نورپردازی عمومی و تخصصی
نور عمومی براساس لوکس مورد نیاز سالن همایش با استفاده از نرم افزارهایی همچون DIALUX طراحی و محاسبه شده است. لوکس در نظر گرفته شده براساس کاربری ۵۰-۵۰۰ لوکس می باشد.
در سن با استفاده از نورپردازی تخصصی لوکس نوری ۵۰۰-۱۰۰۰ لوکس تامین میگردد. کاربرد انواع پروژکتورهای پار، سایه گیر و … با لامپهای LED و سنتی قابل دیم در این قسمت میباشد.
در سالنهای عادی همایشی بخشی از این پروژکتورها به طور ثابت بر روی تریبون و میز هیأت رئیسه تنظیم میشوند.
سازمانها، ادارات، ارگانها، نهادهای خصوصی و دولتی
شرکتها، کارخانجات و موسسات خصوصی و دولتی
مراکز آموزشی و پژوهشی، دانشگاهها و مراکز علمی
بیمارستانها و مراکز درمانی
مهندسین مشاور، شرکت های ساختمانی و فعالان صنعت ساختمان
ساختمان ها ، برج ها و مجتمع های فاخر و خاص مسکونی ، اداری و تجاری، شهرک های ویلایی لوکس و برتر
عمر بنای سالن همایش ۵۰ سال و قطعاً از عمر مدیران تصمیم گیر نیز بسیار بیشتر است. ممکن است در سال های بهره برداری، دکوراسیون و تجهیزات آن بارها تعویض و بروزرسانی شود، اما تغییر ساختمان و معماری این فضا به این سادگی امکان پذیر نمی گردد.
از سوی دیگر یک مدیر دفتر فنی یا رئیس مالی – اداری ممکن است در تمام طول فعالیت حرفه ای خود یکبار پروژه ای با عنوان طراحی ساخت و تجهیز سالن همایش داشته باشد. اما یک طراح حرفه ای در سال چند پروژه مشابه را راهبری نموده است. پس در این راه بهتر است از مشاورین با تجربه استفاده شود.
مجموعه توسعه مهندسی نیکان با تیم حرفه ای و متخصص آمادگی همکاری به صورت مشاوره، طراحی ، نظارت، مدیریت طرح و مدیریت طرح و ساخت با هریک از کارفرمایان فوق است. توسعه مهندسی نیکان علاوه بر طراحی سالن همایش و تجهیز سالن همایش میتواند قبل از شروع اجرای پروژه خدمات مشاورهای و انجام مطالعات تخصصی مدیریت بهرهبرداری را توسط تیم حرفهای خود به انجام رساند.
بسیار جامع و کامل. سپاس از اشتراک گذاری این مطلب.
سپاس. پیروز باشید.
سلام من به عنوان فردی متخصص آکوستیک و الکتروآکوستیک با بیش از ۳۰ سال تجربه کاربردی و عملی در زمینه تجهیز سالن همایش مطالب را بسیار مفید و موثر دانسته و لذت بردم .بامید دیدار و همکاری های لازم در اینده
درود.
بسیار خوشحالیم که مطالب ما در حوزه طراحی سالن همایش مورد تایید اهالی فن می باشد.
پیروز باشید
سلام لطفاً به ایمیل بنده شماره تماس خودتان را ارسال بفرمایید.
سلام خدمتتان ایمیل شد
سلام. برای طراحی سالن همایش در یک مجموعه تفریحی با زیربنای 20000 متر چه متراژی مورد نیاز هست؟
سلام لطفا با شماره 88778797 تماس بگیرید تا مشاوران ما در این زمینه شما رو راهنمایی کنند.
سالن کنفرانس برای 50 نفر با حداقل چه متراژی قابل طراحی و اجرا هست؟
سلام روزتون بخیر. حداقل 150 متر به بالا. البته بستگی داره اگر ستون وسطش به کار رفته باشه یا پرتی داشته باشه، باید متراژ بیشتر باشه