چکیده

صنعت گردشگری در این سال‌های اخیر توسعه چشمگیری داشته است. حالا خیلی‌ها در سراسر جهان علاقه دارند تا سفرهای گوناگون را تجربه کنند. البته اقامت، اساسی‌ترین مؤلفه در صنعت گردشگری است و هتل‌ها در کانون توجه این صنعت هستند. خیلی از هتل‌ها توانسته‌اند با مدیریت مناسب، بهره کافی از جریان پولی در صنعت گردشگری را کسب کنند. در این ‌میان هتل‌های جدید با تفکر جدید تأسیس می‌شوند. این کسب‌وکارهای جدید نیاز به تکنیک‌های راه اندازی هتل دارند تا بتوانند سهم بالاتری از مسافران را جذب نمایند.
راه اندازی هتل یک برنامه جامع از فعالیت‌های تخصصی است که ساختمان‌های ساده را تبدیل به حرفه‌ای‌ترین هتل‌ها کرده و برای جذب هر چه بهتر مسافرین و مهمان‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. راه اندازی هتل در جایگاهی بالاتر در ردیف فعالیت‌های تخصصی راه اندازی مراکز تفریحی قرار می‌گیرد. در تمام این برنامه‌ریزی‌ها هدف راه اندازی، جذب بهتر و مؤثرتر مسافران و گردشگران می‌باشد. در این مقاله از تیم تخصصی گروه مهندسی نیکان به اصول کلیدی راه اندازی مراکز تفریحی خصوصاً هتل‌ها و اقامتگاه‌ها می‌پردازیم.

راه اندازی هتل چیست؟

راه اندازی هتل مجموعه فعالیت‌های زنجیره‌وار و هدفمند است که به رونق هر چه بیشتر مراکز تفریحی و اقامتگاه‌ها می‌پردازد. در این برنامه‌ریزی به چگونگی طراحی فضای داخلی هتل، جانمایی و تعریف امکانات هتل، برندینگ در کنار بازاریابی و تبلیغات، آموزش نیروی کار ماهر، تعریف چارت مدیریتی و اتوماسیون کارها در فضای هتل پرداخته می‌شود. به نوعی راه اندازی هتل پیاده کردن قواعد هتل‌داری در فضاهای ساختمانی است. این روش چه برای هتل‌های تازه تأسیس و یا هتل‌های قدیمی اما ناکارآمد مؤثر است.
هتل‌ها عموماً مراکز اقامتی بخش خصوصی هستند. هر هتل دارای سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی است که دغدغه‌ای جز بازگشت سرمایه و همچنین کسب سود بالاتر ندارند. یک هتل باید بتواند در جذب منابع مالی از طریق جذب مسافر توانمند باشد. موفقیت هر هتل در بخش‌های مختلف آن از جمله ساختار مدیریتی، منابع انسانی، طراحی امکانات، نحوه ارائه خدمات شکل می‌گیرد. اما در قدم نهایی باید از برنامه‌های جامع تبلیغات هدفمند در زمینه برندینگ نیز برخوردار باشد.
در اصول راه اندازی مراکز تفریحی خصوصاً راه اندازی هتل به تمامی این چالش‌ها پرداخته می‌شود تا در نهایت هتل هدف مادامیکه به ‌خوبی در سطح منطقه معرفی شده‌ است، برای جذب هر چه بهتر مسافران اقدام کند.

چالش‌های پیش رو در راه اندازی هتل

هتل‌ها از نگاه کلی مراکز اقامتی و سیاحتی محسوب می‌شوند. خدمات هتل بر پایه میزبانی از مسافران در بازه زمانی کوتاه تدوین شده‌ است. البته این فضا باید به ‌درستی به مهمانان یا همان مسافران معرفی شده باشد. همچنین در نگاه آنها یک مرکز اقامتی با امکانات شایسته باشد. موضوعی که خود به‌ تنهایی یک چالش جدی است.
هتل‌ها دارای بخش‌ها و زیرگروه‌های بسیار زیادی هستند که در کنار هم یک مجموعه واحد را تشکیل می‌دهند. یکی از اصول کلیدی راه اندازی هتل، طراحی و تدوین این بخش‌های متعدد است. از طرفی باید یک چارت سازمانی برای ارتباط این بخش‌ها به یکدیگر ایجاد شود.
اصول راه اندازی هتل به عوامل متعددی بستگی دارد. متراژ بنا، زیربنای بخش‌های مختلف هتل، نوع ساختمان هتل، تعداد اتاق‌ها، تعریف امکانات، موقعیت جغرافیایی، نحوه دسترسی به هتل، امکانات گردشگری محل تأسیس هتل همگی از جمله مؤلفه‌های کلیدی هستند که باید در تدوین برنامه‌های راه اندازی مراکز تفریحی و هتل‌ها مورد توجه قرار بگیرند.
نوع ارائه خدمات و چگونگی سرویس‌دهی به مهمانان کاملاً وابسته به نگرش کلی و سیاست‌گذاری سرمایه‌گذار هتل دارد. قاعدتاً راه اندازی هتل باید با در نظر گرفتن نظرات سرمایه‌گذارها در چگونگی ارائه خدمات و سرویس‌دهی به مهمانان برنامه ریزی شود.

راه اندازی هتلاقامتگاه

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021
افتتاح هتل

سیاست‌گذاری در افتتاح هتل چیست؟

سیاست‌گذاری راه اندازی هتل در واقع تدوین برنامه‌ها برای جذب مسافران و چگونگی ارائه خدمات به آنها می‌باشد. هر هتل و یا مراکز تفریحی با توجه به نظرات و خواسته‌های سرمایه‌گذارها و یا مدیران مجموعه سری امکانات معین در کنار سرویس‌دهی تعریف‌ شده دارند. در سیاست‌گذاری افتتاح هتل باید برای پیاده سازی اهداف خدماتی و سرویس‌دهی این فضاها برنامه ریزی کنیم. همچنین لازم است تا چارت اداری، فضاسازی‌ها، آموزش و جذب پرسنل، برندینگ و تبلیغات و… با در نظر گرفتن سیاست سرمایه‌گذارها انجام شود.
مثلاً ممکن است یک هتل در مناطق توریستی زیبا اما کم‌جمعیت تأسیس شود. در این ‌صورت سیاست راه اندازی هتل برای جذب افراد ثروتمند و خاص تدوین می‌شود. اما هتل‌هایی که در مناطق تجاری قرار دارند، قاعدتاً سیاست کلی آن برای جذب مسافران با قیمت اقتصادی‌تر است. البته در ایران سیاست‌گذاری دیگری نیز غالب است که با عنوان گردشگری مذهبی و یا سیاحتی مذهبی شناخته می‌شود. قاعدتاً سیاست افتتاح هتل در شهرهای مذهبی نیز رنگ‌وبوی تخصصی‌تری دارد.

چرا به سیاست‌گذاری در افتتاح هتل نیاز داریم؟

همه هتل‌ها و مراکز اقامتی برای اسکان مسافران راه اندازی شده‌اند. اما همه مسافران اهداف، سلایق و برنامه‌های تفریحی و گردشگری یکسانی ندارند. از طرفی موقعیت جغرافیایی و امکانات گردشگری هر منطقه با دیگر مناطق متفاوت است. موضوعی که بحث سیاست‌گذاری در افتتاح هتل را هر چه جدی‌تر و تخصصی‌تر می‌کند.
برای راه اندازی هتل به این سیاست‌ها نیاز داریم. لازم است تا سطح سرمایه، مساحت ملک، خواسته‌های محیطی و تمامی زیرساخت‌های هتل و مراکز تفریحی بررسی شوند. بدون برنامه‌ریزی این چالش‌ها در راه اندازی هتل نمی‌توانیم بخش بزرگی از مسافران هدف را جذب نماییم.
در نظر داشته باشید که عمده مسافران هر شهر یا منطقه اهداف سیاحتی مشترکی دارند. مثلاً اگر هتلی در مکانی خوش آب‌وهوا دایر شده ‌است، اغلب مسافران با تفکر طبیعت‌گردی در آنجا حاضر هستند. به ‌این ‌ترتیب می‌توانیم سیاست‌گذاری افتتاح هتل را با توجه به نیازها و خواسته‌های مسافران تدوین کنیم. مثلاً می‌توانیم در زمینه برندینگ با برجسته کردن طبیعت اطراف هتل و یا دسترسی به مکان‌های طبیعت‌گردی مسافران را جذب کنیم. با همین سیاست می‌توانیم برنامه‌های برندینگ هتل‌ها در مکان‌های سیاحتی تفریحی، دریایی، مذهبی، تجاری را اجرا کنیم.

قدم‌های اولیه راه اندازی هتل

در تدوین برنامه‌های راه اندازی اقامتگاه خصوصاً هتل‌ها، باید تمام پیش ‌بینی‌های لازم را انجام دهید. برای آغاز کار به نقشه کامل بخش‌های مختلف هتل به ‌همراه لیست تجهیزات و ادوات آنها نیاز داریم. همچنین باید به بررسی چگونگی فضاسازی‌ها، جانمایی تجهیزات بپردازیم. به ‌این ‌ترتیب قبل ‌از هر چیز می‌توانیم برنامه‌ای جامع برای طراحی فضای داخلی هتل و جانمایی همه ‌چیز در جای درست را تدوین کنیم.
ساختمان هتل تأثیر مستقیم در نظر مسافران دارد. اما این ‌طور نیست که بتوانیم به ‌راحتی آن را تغییر دهیم. آنچه مسلم است، باید در همان ابتدا برای زیباسازی محیط کلی هتل، نماسازی، جانمایی فضاها و حتی حضور امکانات با کیفیت مناسب برنامه‌ریزی کنیم.
با توجه به این نکته‌ها لازم است تا تیم اجرای راه اندازی هتل از مقاوم‌ترین و شیک‌ترین نوع مصالح و یا متریال‌ها در کنار جانمایی فضاها در بهترین و مناسب‌ترین پلان استفاده کنند. از طرفی لازم است تا در همین قدم ابتدایی به چگونگی اتوماسیون کار هتل‌داری از نحوه پذیرش مسافران تا ارائه تمامی خدمات پرداخته شود. همچنین لازم است تا تمامی بخش‌های تأسیساتی و زیرساختی هتل مورد ارزیابی قرار بگیرد.

اهمیت امکانات و فضاسازی‌ها در جذب مسافرین

در راه اندازی هتل برای تجهیز و زیباسازی در کنار طراحی امکانات و جانمایی خدمات و سرویس‌دهی ها اقدام می‌شود. بدون تردید الگوهای دیداری، زیباشناسی، خدماتی و رفاهی از مهمترین نکات در امر هتل‌داری هستند.
اگر در تدوین این الگوها مانند زیباسازی، تدوین خدمات و جای‌گذاری بخش‌های رفاهی هدفمند و برنامه‌ریزی ‌شده باشیم، قطعاً می‌توانیم در همان قدم‌های اولیه افتتاح هتل برای جذب هر چه بیشتر مهمان‌ها اقدام کنیم. مسافران به ‌سرعت هتل با امکانات برجسته را شناسایی می‌کنند و علاقه دارند تا از خدمات آنها استفاده کنند.
از دیگر الگوهای مهم در راه اندازی هتل، رعایت الگوهای حرفه‌ای و استانداردهای هتل‌داری است. قاعدتاً می‌دانید که برای هتل‌داری برنامه‌های استانداردسازی گسترده تدوین شده ‌است. تدوین الگوهای حرفه‌ای و استانداردهای هتل‌داری از دیگر برنامه‌های جدی در راه اندازی هتل است. لازم است تا ساختمان هتل با رعایت استانداردهای هتل‌داری جانمایی شود. در این ‌میان امکانات و خدمات با در نظر گرفتن این استانداردها تدوین شوند.
گزینش پرسنل کارآزموده و همچنین آموزش چارت اداری و خدماتی آنها از دیگر برنامه‌های راه اندازی هتل در جهت تأمین استانداردها هستند. طراحی اتوماسیون استاندارد برنامه هتل‌داری، انتخاب مناسب ظروف، مبلمان و امکانات اتاق‌ها، طراحی لباس‌های فرم برای انواع کارکنان هتل از دیگر برنامه‌های جامع راه اندازی هتل می‌باشد.

بهره برداری هتل

پیش ‌نیازها در راه اندازی هتل چه هستند؟

وقتی هتل افتتاح می‌شود، باید از همان لحظه میزبان مسافران باشد. اما مسافران قرار نیست تا در یک ساختمان عاری از امکانات و یا نیمه ساخته رها شوند. ساختمان هتل قبل ‌از ورود اولین مسافر باید از هر نظر کامل شده باشد.
پیش ‌نیازهای بسیار مهم راه اندازی هتل‌ها متنوع هستند. سیستم‌های امنیتی، شبکه دوربین مدار بسته، سیستم‌های آلارم، اطفای حریق، سیستم‌های تهویه و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سیستم‌های صوتی و تصویری، شبکه‌های ارتباط و اینترنت، تأسیسات ساختمانی اعم از برق، لوله کشی آب و فاضلاب و گاز همگی از پیش ‌نیازهای راه اندازی هتل هستند.
قاعدتاً تیم راه اندازی هتل مسئول اجرای این امکانات نیست. بلکه این امکانات از قبل جانمایی شده‌اند. اما تیم راه اندازی قرار است تا حضور و کارکرد مفید و سالم این پیش نیازها را بررسی کند.

برندینگ در راه اندازی هتل

معرفی، تبلیغات، بازاریابی و در یک کلام برندینگ از جمله فعالیت‌های تخصصی در سلسله کارهای راه اندازی هتل است. هتل‌ها قبل ‌از افتتاح باید به ‌طور کامل برای توده مردم منطقه و مسافرین معرفی شوند. تنها با استفاده از تکنیک‌های برندینگ و تبلیغات است که می‌توانیم برای جذب حداکثری مسافرین هدف برنامه‌ریزی کنیم. اما برندینگ هتل و یا تبلیغات آن با دیگر فضاهای تجاری متفاوت است. در این‌باره با بحث تخصصی برندینگ محیط‌های اقامتی و مراکز تفریحی سروکار داریم.

اخذ ستاره مهمترین چالش در دنیای هتل‌داری

ستاره‌دار بودن هتل‌ها اهمیت زیادی دارد. هتل‌ها را با استفاده از معیار ستاره در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کنند. هر چه تعداد ستاره‌ها بیشتر باشد، کیفیت خدمات هتل بالاتر است و شانس آنها در جذب بهتر مسافران ثروتمند بالاتر است.
تبلیغات و برندینگ بر پایه‌ی ستاره از موضوعات کلیدی در برنامه‌های راه اندازی هتل می‌باشد. مهم است که قبل‌ از افتتاح هتل تعداد ستاره‌های آن هر چه بیشتر باشد و در یک برنامه مدون برندینگ شده این قابلیت برجسته به مسافرین منطقه و حتی فرا منطقه معرفی شود.

امکانات و ویژگی‌های برجسته برای اخذ ستاره چه هستند؟

در روش‌های برندینگ هتل‌ها برای تدوین برنامه‌های راه اندازی هتل با موضوع کلیدی ستاره روبه‌رو هستیم. اما چه امکاناتی در تعداد ستاره‌های هتل‌ها تأثیرگذار هستند؟ رویکرد افتتاح هتل در برجسته‌تر کردن و معرفی هر چه بهتر این امکانات چیست؟
هتل‌ها در ایجاد امکانات رفاهی از یکدیگر پیشی می‌گیرند. در یک هتل ممکن است امکانات متفاوت مانند سالن‌های مختلف ورزشی، استخرهای سرپوشیده و یا روباز، سونا و جکوزی عمومی و خصوصی، محوطه‌سازی و فضای سبز بسیار زیبا، محوطه اختصاصی بازی کودکان و یا بزرگسالان، واحدهای تجاری فروش پوشاک، اغذیه و اقلام اکسسوری وجود داشته باشد. ترکیب این امکانات تعداد ستاره‌های هتل را بیشتر و یا کمتر می‌کند.
در برنامه‌های افتتاح هتل برای حوزه برندینگ لازم است تا به برجسته کردن این امکانات اقدام کنیم. طراحی بروشورهای تبلیغاتی، معرفی کامل امکانات، استفاده از بسترهای نوین ارتباطی و همچنین طراحی بخش‌های مناسب راهنمایی مسافران در فضای هتل از جمله برنامه‌هایی است که به معرفی هر چه بهتر امکانات کمک می‌کند. اما در نظر داشته باشید که قبل‌ از افتتاح هتل باید تمامی این امکانات در بهترین فرم و حالت طراحی شده و مستعد ارائه کامل خدمات رفاهی باشند.

راه اندازی هتلاقامتگاه

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021
راه اندازی لابی هتل

اهمیت ورودی در افتتاح هتل

به یکی از مهمترین سلسله کارها از برنامه‌های افتتاح هتل رسیده‌ایم. چرا که قرار است خیل مسافران در همان قدم اول تحت تأثیر جذابیت هتل قرار دهیم. برای این منظور به طراحی مناسب ورودی هتل نیاز داریم. ورودی هتل باید به ‌صورت اختصاصی برای پذیرش و میزبانی و استقبال گرم میهمانان طراحی ‌شده باشد. در برنامه‌های افتتاح هتل ورودی هتل از موضوعات کلیدی است که لازم است به فراخور نوع میهمانان تزیین و طراحی شود. همچنین لازم است تا بخش ورودی پرسنل هتل به ‌صورت مجزا از ورودی مهمانان باشد تا هیچ تداخلی میان آنها صورت نگیرد.

طراحی اتاق‌ها، سوئیت‌ها و لابی در راه اندازی هتل

هتل‌ها دارای تعداد اتاق‌های زیادی هستند. اما این اتاق‌ها و سوئیت‌ها باید برای پذیرایی از مهمان‌ها تدارک دیده شوند. تمیزی اتاق‌ها، جانمایی مناسب امکانات، نورگیر بودن، حضور امکانات رفاهی از پیش ‌نیازها در مقدمات راه اندازی هتل است.
در ادامه به بحث کلیدی آماده‌سازی لابی هتل می‌پردازیم. لابی از بخش‌های مهم هر هتل و یا مراکز اقامتی است. بسیاری از مهمانان علاقه دارند تا از فضای لابی استفاده کنند. آنها وقت زیادی را در لابی می‌گذارند. برگزاری برنامه‌های دورهمی، قرارهای کاری، انجام بازی‌های گروهی، صرف غذاها و نوشیدنی‌های مختصر در همین مکان توسط مهمانان صورت می‌گیرد. در برنامه‌های راه اندازی هتل باید برای طراحی مناسب لابی و معرفی جذاب آن از پروسه برندینگ و تبلیغات کار شود.

الزامات تجهیز آشپزخانه در برنامه‌های راه اندازی هتل

آشپزخانه یکی از مهمترین بخش‌های هتل است. لذا باید برنامه‌ی جامع برای تجهیز و کامل کردن آشپزخانه مرکزی هتل و دیگر آشپزخانه‌های احتمالی آن انجام پذیرد. سرو غذا از کلیدی‌ترین جریان‌ها در امر هتل‌داری است. وقتی پای در مراحل راه اندازی هتل می‌گذاریم، باید از تأمین مناسب غذا نیز اطمینان داشته باشیم. این امر تنها در سایه تجهیز هدفمند آشپزخانه انجام می‌شود.
آشپزخانه هتل شامل بخش‌های متعددی است. در این فضا از تجهیزات متنوعی نیز استفاده می‌شود. همچنین نیاز به پرسنل آموزش‌دیده و کاملاً حرفه‌ای دارد. از طرفی لازم است تا یک برنامه جامع تهیه غذا و نوشیدنی برای هتل تعریف ‌شده باشد. تمامی این موضوعات در اصل سیاست‌گذاری مدیریت هتل بررسی می‌شوند.
از طرفی لازم است تا نگاه حرفه‌ای به تجهیز تأسیسات آشپزخانه صورت‌گرفته باشد و از سالم بودن تمامی بخش‌های زیر ساختی این مکان اطمینان داشته باشیم. در قدم نهایی نیز باید برنامه‌ریزی درست برای ارتباط آشپزخانه با دیگر بخش‌های هتل صورت بگیرد. آشپزخانه باید در مسیری مناسب به بخش‌های پذیرایی و سرویس‌دهی همچون تالارها و رستوران‌ها در ارتباط باشد. طراحی و جانمایی مناسب این بخش از نکات کلیدی در راه اندازی هتل هستند.

آموزش در برنامه‌های راه اندازی هتل

هتل‌ها دارای بخش‌های متعددی هستند. بخش‌های لاندری، تشریفات، فرانت آفیس، رسپشن، سالن‌های آمفی‌تئاتر، روم سرویس، فضاهای تفریحی و ورزشی همگی از بخش‌های متعدد هستند که نیاز به پرسنل با مهارت تخصصی دارند. از طرفی هر هتل سیاست‌گذاری خاص خود را در چگونگی مدیریت این بخش‌های متنوع دارد. یک ناهماهنگی میان بخش‌ها مانند مرتب نبودن اتاق و یا عدم خدمات مناسب بخش‌های تفریحی، تأثیر منفی در وجه معتبر هر هتل می‌گذارد.
برای تأمین کیفیت پایدار در سطوح مختلف خدمات هتل به آموزش مناسب پرسنل نیاز داریم. لازم است تا از همان ابتدا و قبل ‌از آغاز راه اندازی هتل پرسنل تمامی قسمت‌ها از افراد آموزش‌دیده جذب شده و طبق سیاست‌های مدیریت هتل برای درک ارتباط میان بخش‌های مختلف هتل، آموزش‌های تکمیلی را طی نمایند. لازم است تا یک چارت سازمانی قدرتمند برای نظارت بر کیفیت کار و ارزیابی سطح مهارت پرسنل طراحی شود.

نتیجه‌گیری راه اندازی هتل و مراحل اجرا

راه اندازی هتل یک بحث جامع برای آغاز به کار مراکز اقامتی است. برای احداث یک هتل حجم بزرگی از سرمایه گذاری صورت گرفته است. اما این سرمایه گذاری زمانی پاسخ گو است که هدفمند به جذب هر چه بیشتر و بهتر مسافران بیانجامد. در غیر این صورت بهترین و مجهزترین هتل ها نیز ناکارآمد هستند.
جدا از بحث کیفیت خدمات و یا بهرمندی از مدرن ترین امکانات به تکنیک های راه اندازی هتل نیاز داریم تا بتوانیم از این طریق برای بازاریابی و معرفی هر چه بهتر هتل استفاده کنیم. برای بهرمندی از خدمات تخصصی راه اندازی هتل می توانید از مشاوره تخصصی تیم اجرایی گروه توسعه مهندسی نیکان استفاده کنید.