مدیریت بحران مشاغل
مدیریت بحران مشاغل می تواند یک کسب و کار را از ورطه سقوط و نیستی نجات دهد. در بحران ویروس کرونا مانند هر بحران دیگر حتماً فرصتی نیز وجود دارد. استفاده از این فرصت هاست که کسب و کار را به یک وضعیت نرمال جدید در دوران پسا کرونا سوق می دهد.
مدیریت بحران کسب و کار
ویروس کرونا یک ویروس جدید و جهانی است که می تواند ماه ها ما را در خانه نگه داشته ، روابط ما با دولت ، با دنیای خارج و حتی یکدیگر تغییر دهد. برخی از این تغییرات می توانند طی ماه ها و سالهای آینده برای ما ایجاد نگرانی کنند. یک بحران در این مقیاس می تواند جامعه را به طرز چشمگیری، به سوی بهتر یا بدتر شدن تغییر دهد.
شیوع و شروع بحران ویروس کرونا یک تاثیر دومینویی بر اقتصاد و کل جهان داشته است. یعنی از دسامبر 2019 که اولین موارد ویروس کرونا در چین گزارش شد ، این دومینو شروع به حرکت کرده و در حال تغییر بسیاری از موارد است که در زندگی ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر دارند.
بلافاصله پس از انتشار ویروس کرونا ، در بحران ویروس کرونا و قطعاً در دوران پسا کرونا این تغییرات در حوزه های اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، علمی و علوم سلامت ، تکنولوژی و سبک زندگی به صورت چشمگیر و قابل توجهی دیده شده و خواهند شد. اقداماتی که در این بین ما برای نجات خود ، خانواده و یا کسب و کارمان انجام می دهیم ، مدیریت بحران است.
مدیریت بحران در کوتاه مدت ، قرنطینه – گذر از مسایل مالی و اقتصادی – حفظ سلامتی و کنار آمدن با برخی کمبودها است. اما در میان مدت ، مدیریت بحران گذر از رکود اقتصادی – تورم و افزایش هزینه ها – جلوگیری از افزایش بدهی ها – کنار آمدن با از بین رفتن یا کم رنگ شدن برخی مشاغل و تغییرات اساسی در انجام برخی شغل ها خواهد بود.
تغییرات کسب و کارها هم آغاز شده است. به عنوان مثال یک برند پوشاک به عنوان یک خرده فروش ، فروش نمی کند. تولیدی هایی که برای این برند به صورت مستقیم و غیر مستقیم کار می کنند نیز سفارش جدیدی نخواهند داشت. کارخانه تولید پارچه نیز فروش نخواهد داشت. کارخانه تولید نخ نیز اگر تولید کند، خریداری نخواهد داشت. پنبه تولیدی نیز خریداری نداشته و از کشاورز خریداری هم نمی شود.
در این بین شرکت های واسط و خدماتی مانند حمل کننده ها و خدمات لجستیک نیز کار نخواهند کرد. رسانه هایی که با تبلیغات برندها سرپا بودند ، مراکز خریدی که با حضور پر رنگ آنها پاخور داشتند ، کم فروغ خواهند شد.
در شرایط فعلی انتخاب کسب و کارها و برندها انتخاب بین بد ، بدتر و بدترین خواهد بود.
اما در دوران پسا کرونا و اعلام وضعیت نرمال ، مردم به بازار برخواهند گشت. همه در خانه آشپزخانه دارند اما به این معنی نیست که همیشه دوست دارند آشپزی کنند. گاهی دلشان می خواهد در فضای بیرون از خانه و در یک کافه یا رستوران با دکوراسیون زیبا یا در فضای باز دل انگیز ، آشپزی متفاوتی را تجربه کنند یا همه در خانه صفحه نمایش دارند اما این صفحه تصویر با فضای سینما و یک پرده عریض قابل مقایسه نیست.
نرمال آینده را شکل دهید
اما صاحبان برندهای خرده فروشی ، مالکان مجتمع های تجاری ، مدیران سالن های سینما و تئاتر ، بهره برداران مراکز سرگرمی و خرید اگر می خواهند در بازار باقی بمانند نیاز دارند برای حفاظت از سرمایه ها و حمایت از نیروی انسانی شاغل در مجموعه خود با ملاحظات میان مدت و بلند مدت هرچه زودتر وضعیت نرمال پسا کرونا را برای مخاطبین و مشتریان خود ترسیم کنند.
از آینده به امروز حرکت کنیم. جهان را از درون به بیرون خلق کنیم. نقاط قوت خود را بشناسیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل نماییم.
5 راهکار مدیریت بحران برای کسب و کارها
می توان با مدیریت و رعایت اصول از این آب گلالود ماهی گرفت و به قول جمله همیشگی تهدیدها رو به فرصت تبدیل کرد.
توسعه مهندسی نیکان خدمات حرفه ای مشاوره و مدیریت راه اندازی و بهره برداری مراکز خرید و سرگرمی ، مجتمعهای تجاری و مجموعههای فرهنگی و هنری ارائه می دهد.
ممنون از مطلب مفیدتون
سلا با تشکر از اینکه سایت مارو انتخاب کردید