چکیده
تأسیس آموزشگاه از کسبوکارهای پرسود در دنیای امروز است. در دورانی هستیم که آموزش به ارکان کلیدی چرخه زندگی مردم تبدیل شده است. حالا خیلیها هستند که تمایل به فراگیری آموزش مهارتهای متنوع دارند. این افراد از حضور در یک آموزشگاه تخصصی استقبال میکنند. اما قطعاً به دنبال بهترین و کارآمدترین آموزشگاهها میگردند. راه اندازی آموزشگاه ترتیب کارهایی است که به معرفی و بازاریابی و آغاز کار مفید و شناخته شده فضای آموزشی کمک میکند.
راه اندازی آموزشگاه مجموع کارهایی است که به شناخته شدن هر چه بهتر فضای آموزشگاه میانجامد. در این کارهای سلسله وار قرار است یک فضای آموزشگاهی را برای پذیرش مناسب و حرفهای هنرجویان آماده کنیم. اگر چه روشهای راه اندازی آموزشگاه برای واحدهای جدید آموزشی در سطح شهرها طراحی میشود؛ اما میتوانیم از این تکنیکها برای توسعه برنامههای آموزشی و افزایش برندینگ آموزشگاههای قدیمی نیز استفاده کنیم. افتتاح آموزشگاه تنها بخش کوچکی در مرحله نهایی از برنامههای جامع راه اندازی آموزشگاه میباشد. در این مقاله نوشته شده از تیم کارشناسی گروه توسعه مهندسی نیکان به کلیاتی جامع از تکنیکهای راه اندازی آموزشگاه میپردازیم.
هدف از تأسیس آموزشگاه
قبل از آغاز کاربردی راه اندازی آموزشگاه باید هدف از ایجاد این فضای آموزشی را تمام و کمال بررسی کنیم. راه اندازی آموزشگاه سلسله کارهایی است که شامل برندینگ، بازاریابی، تبلیغات، تجهیز، جانمایی فضاها، طراحی چارت اداری، بررسی هزینهها و همچنین استخدام پرسنل و اساتید میشود. تمامی این کارها زمانی انجامپذیر هستند که بتوانیم دورنمایی جامع از هدف تأسیس و راه اندازی آموزشگاه داشته باشیم.
وقتی میدانیم هدف از تأسیس آموزشگاه چیست، قاعدتاً حالا میتوانیم در مورد نیاز هنرجویان و یا دانشجویان محیط آموزشگاه جستجو کنیم. طبیعتا میدانیم که قرار است برای چه نوع دانشجویانی که دنبال چه نوع مهارتی هستند، برنامههای آموزشی را تدارک ببینیم. هدف از راه اندازی آموزشگاه میتواند متفاوت باشد. قاعدتاً هدف یک آموزشگاه زبان با هدف آموزشگاه فنی و حرفهای متفاوت است. البته بسیاری از آموزشگاهها برای تدوین چندین برنامه آموزشی راه اندازی میشوند. اما قطعاً دورههای آموزشی تدوین شده رویکرد علمی و عملی یکسانی دارند.
به این ترتیب آموزشگاه فنی و حرفهای نگاه راه اندازی متفاوتی با یک آموزشگاه زبان و یا آموزشگاه موسیقی و حتی مهارتهای هنری دارد. تنوع مهارتهای آموزشی گسترده است. برخی آموزشگاهها رویکرد هنری دارند. برخی دیگر با هدف تجربه فعالیتهای سینمایی و یا ادبی راه اندازی میشوند. بسیاری از آموزشگاهها برای مهارتهای زبانآموزی هستند و یا به دنبال انتقال مهارتهای فنی برای ورود در بازار کار میباشند. به هر صورت هدف، نکته کلیدی در آغاز برنامههای راه اندازی آموزشگاه است.
مؤلفههای کلیدی در راه اندازی آموزشگاه
برای آغاز به کار یا اصطلاحاً افتتاح آموزشگاه ترتیب معینی از کارها وجود دارد. این مؤلفههای کلیدی به قرار زیر هستند:
- اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی آموزشگاه
- مدیریت هزینهها اعم از تجهیز، تهیه مکان و یا حقوق مدرسین
- فضاسازی و آمادهسازی
- تدوین برنامههای آموزشی در شاخههای متفاوت و تعیین حدود در فعالیت آموزشگاه
- طراحی چارت اداری و سازمانی
- تدوین برنامه جامع برندینگ، تبلیغات و بازاریابی
- بررسی فعالیتهای مستقل و یا کار آموزشی تحت نمایندگی
ترتیب تمامی این کارها برای راه اندازی آموزشگاه الزامی است. در قدم نهایی است که باید برای افتتاح آموزشگاه اقدام کنیم. قاعدتاً مالکان آموزشگاه رویکرد جامعی برای تجهیز و آمادهسازی فضای آموزشگاه دارند. اما در قدم نهایی که مرحله افتتاح آموزشگاه است باید این محیط آموزشی را به درستی برای هنرجویان و یا دانشجویان معرفی کنیم. در این بحث هدف ما سری کارهای آمادهسازی فضای آموزشگاهی نیست. بلکه به دنبال ایجاد رویکردی در آغاز به کار حرفهای فضاهای آموزشگاهی هستیم. حالا با در نظر داشتن این نکات ترتیب فعالیتها در راه اندازی آموزشگاه را بررسی میکنیم.
مدیریت هزینه افتتاح آموزشگاه
راه اندازی آموزشگاه هزینهبردار است. اما در این هزینهها باید رویکرد مدیریت شده داشته باشید. در غیر این صورت با ترتیب آشفتهای از کارهایی پرهزینه که آوردی ندارند، مواجه میشوید. این هزینهها شامل موارد متعددی هستند. مانند:
- هزینههای مربوط به ساختمان آموزشگاه
- هزینههای مربوط به تجهیز کلاسهای درس و بخشهای اداری
- هزینههای مربوط به اخذ مجوز راه اندازی آموزشگاه
- هزینههای جذب و قرارداد با اساتید
- هزینههای بازاریابی، تبلیغات، برندینگ
- هزینههای مربوط به روز افتتاح آموزشگاه
بخشی از این هزینهها در پروسه مرحله تأسیس آموزشگاه پرداخت میشوند. مثلاً مالکان باید از قبل مکانی مناسب را تهیه کنند. لذا با هزینهی اجارهی ملک و یا خرید ملک و یا تخصیص ملکی برای راه اندازی آموزشگاه مواجه هستیم.
فضاسازی در مراحل راه اندازی آموزشگاه
آمادهسازی ساختمان برای انجام مراحل آموزش در ترتیب کارهای کلیدی راه اندازی آموزشگاه است. یک فضای آموزشگاهی از تعدادی کلاس درسی در کنار بخشهای اداری و خدماتی تشکیل شده است. قاعدتاً فیزیک ساختمان آموزشگاه باید متناسب با نوع فعالیت آن باشد.
یک فضای آموزشگاهی به تعداد مناسب کلاسهای درسی با طراحی و جانمایی مناسب تجهیزات نیاز دارد. فضاسازی از ارکان راه اندازی آموزشگاه است. به شکلی که تیم راهانداز با بررسی ساختمان آموزشگاه میتواند در مورد ترتیب جانمایی کلاسها، طراحی فضای اداری، بخش استراحت دانشجویان، طراحی کلاسهای عملی و… برنامهریزی کنند. همچنین باید هر کلاس و در تمامی بخشهای اداری از تجهیزات مناسب مانند روشنایی کافی، تخته وایتبرد، سیستم صوتی و تصویری، میز و صندلیها، سیستم اینترنتی و دیگر سیستمهای اداری و آموزشی برخوردار باشد.
یکی از ارکان این مرحله تطابق ابعاد کلاس با جانمایی تجهیزات است. تیم راهانداز به بررسی دقیق پتانسیل کلاسها پرداخته تا بهترین چیدمان چارت آموزشی را پیش بینی نماید.
فضاسازی اداری در راه اندازی آموزشگاه
علاوه بر فضاسازی کلاسهای درسی به طراحی بخش اداری در راه اندازی آموزشگاه نیاز دارید. بخش اداری هر آموزشگاه شامل فضاهای متنوعی است. بخش مدیریتی، پذیرش، اتاق استراحت اساتید، اتاق جلسه، سرویسهای بهداشتی، کتابخانه، آبدارخانه و یا بوفه از چنین فضاهایی هستند که در کنار بخشهای آموزشی برای فضاسازی آنها پیش بینیهای لازم صورت میگیرد.
در برخی از این فضاسازیها وابسته به استانداردهای معینی هستیم. مثلاً برای راه اندازی آموزشگاه زبان که در آن سطح آموزشی برای آمادگی دورههای آیلتس و یا تافل است، لازم است تا چیدمان فضاها و تجهیزات اتاقهای درسی مطابق با استانداردهای بینالمللی آموزش زبان باشد. اهمیت رعایت این نکته تا حدی است که حتی لازم است تا برای آزمون تافل و یا آزمون آیلتس فضاسازیهای تخصصی پیش بینی شود. این حساسیت در دیگر آموزشگاهها مثلاً آموزشگاههای زیر نظر سازمان فنی و حرفهای نیز وجود دارد.
مراحل راه اندازی آموزشگاه
برای راه اندازی آموزشگاه لازم است تا در قدمهای نخست در مورد جزئیات کار تصمیمگیری کنید. لازم است تا در قدمهای نخست در مورد مشخصات و ویژگیهای آموزشگاه تصمیمگیری کنید. این مشخصات و ویژگیها شامل جزئیات بسیار زیادی هستند. به عنوان مثال لازم است تا پسرانه و یا دخترانه بودن آموزشگاه را بررسی کنید و از این ابزار در معرفی آموزشگاه استفاده کنید. همچنین مهم است که محدوده فعالیت آموزشگاه، تعداد دورههای آموزشی، سطح دورهها را تعیین کرده باشید. در اینباره و برای طی شدن مراحل راه اندازی آموزشگاه لازم است تا جزئیات زیر را مد نظر قرار دهید:
-
از محدوده فعالیت آموزشگاه اطلاع داشته باشید:
برای افتتاح آموزشگاه باید خدمات آموزشی آن را به درستی برای عموم معرفی کنید. لذا مهم است که هدفگذاری در محدوده فعالیت آموزشگاه بررسی شود. برخی آموزشگاهها پتانسیل برگزاری دورههای مقدماتی را دارند. به عنوان مثال، این بحث در راه اندازی آموزشگاه زبان جدیتر است. چرا که همگی آموزشگاههای زبان با هدف برگزاری دورههای جامع راه اندازی نمیشوند. لذا مهم است که محدوده کار آموزشگاه به اطلاع عموم رسیده باشد.
-
نوع فعالیت آموزشگاه مستقل و یا نمایندگی است:
تیپ فعالیت آموزشگاهها متفاوت است. برخی از آنها مستقل برنامههای آموزشی خود را تدوین میکنند. اما بسیاری از آموزشگاهها برنامههای آموزشی خود را در سایه یک مجموعه بزرگتر قرار میدهند. به این ترتیب این آموزشگاه خود شعبه یک آموزشگاه بزرگتر و معروفتر است. روش آموزشگاه تحت نمایندگی مورد استقبال عموم قرار میگیرد. اما به هر حال لازم است تا زیر نظر ساختاری تدوین شده از آموزشگاه جامع کار کنند. در حالت نمایندگی حتی متد مدیریتی براساس آموزشگاه جامع تدوین میشود. لذا باید از این متد در راه اندازی آموزشگاه نیز استفاده کنید.
-
تعیین نوع رشتههای آموزشی:
برای راه اندازی و افتتاح آموزشگاه باید برنامه جامع از دورههای آموزشی خود را معرفی کنید. در هر شاخه از انواع آموزشگاهها رشتههای مهارتی گوناگون حضور دارند. گاهاً یک رشته در سطوح مختلف و به روشهای متفاوت تدریس میشود. بسیاری از آموزشگاهها با هدف تدریس تخصصی یک رشته راه اندازی میشوند. این در حالی است که جمع بزرگی از آموزشگاهها به تنهایی یک ساختار کالج گونه دارند و در آنها برای تدریس رشتههای متنوع، الگوهای آموزشی جامعه پیش بینی شده است.
برندینگ و بازاریابی در راه اندازی آموزشگاه
برای راه اندازی آموزشگاه به تدوین یک برنامه جامع برندینگ و بازاریابی نیز نیاز داریم. بدون تدوین برنامههای بازاریابی و جذب هدفمند دانشجو و یا کارآموز نمیتوانیم اهداف راه اندازی آموزشگاه را تأمین نماییم.
تبلیغات افتتاح آموزشگاه با دیگر روشهای تبلیغاتی متفاوت است. این تبلیغات شامل معرفی و بازاریابی در حوزه آموزش میشود. برای تدوین برنامههای تبلیغی به تدوین یک راهکار جامع نیاز داریم. لازم است تا پتانسیلها، اهداف، امکانات و یا توانمندیهای آموزشگاه در برنامههای تبلیغاتی مورد توجه قرار بگیرند.
برای طراحی فضای تبلیغی باید اهداف معین آموزشگاه تعریف شود. هر آموزشگاهی حول یک حوزهی آموزشی راه اندازی شده است. این آموزش میتواند جنبههای علمی، عملی، مهارتی، هنری و یا آموزشهای تخصصی باشد. در برنامههای تبلیغاتی باید به طور کامل روی زمینههای تخصصی آموزشگاه مانور دهیم. در عین حال باید از امکانات، ویژگیها، قابلیتها و یا حضور اساتید برجسته صحبت کنیم.
اعطای مدرک از مهمترین رویکردها در حوزه بازاریابی است. آموزشگاهها در انتهای برگزاری دوره به دانشجویان و یا هنرجویان خود مدرک رسمی اعطا میکنند. نوع مدرک اعطا شده، اعتبار آن و یا سازمانی که مجری صدور مدرک است، از مهمترین مؤلفهها در معرفی هدفمند آموزشگاه میباشد. اگر آموزشگاهی مجری ارائه مدرک معتبر و بینالمللی است، باید این ویژگی مورد توجه برنامههای تبلیغاتی و کمپینهای بازاریابی باشد.
نتیجهگیری راه اندازی آموزشگاه و مراحل اجرا
تأسیس بیمارستان خصوصی و حتی راه اندازی درمانگاه و کلینیک میتواند رؤیای هر متخصص و فعالان حوزه سلامت و مراقبتهای درمانی باشد. اما به هر حال تأسیس بیمارستان یک پروسه پیچیده از سلسله کارهای کاملاً تخصصی است که نیاز به مهارتهای فنی و تخصصی بالایی دارد. در نهایت برای موفقیت باید توانایی معرفی مفید بیمارستان را داشته باشید. برای این کار به برنامهریزی دقیق و واضح از سلسله کارها در راه اندازی بیمارستان و کلینیک نیاز دارید. لازم است تا در این باره از خدمات تخصصی پیمانکار حرفه ای با تجربه فعالیت در راه اندازی و مارکتینگ فضاهای درمانی استفاده کنید. گروه توسعه مهندسی نیکان با نگاه تخصصی راه اندازی فضاهای درمانی فعالیت می کند. برای هر نوع آغاز به کار و افتتاح بیمارستان تا راه اندازی کلینیک و درمانگاه می توانید از خدمات گروه نیکان بهرمند شوید.
ثبت ديدگاه